Fenntartható Ember

ez történik, ha 30 napig csak vizet iszol.

2018. október 29. 21:34 - Susta.Man

- avagy légy kemény, és mondj egy ALL IN-t a száraz novemberre!

Pár évvel ezelőtt hallottam először a száraz hónap kifejezést. Ez azt jelenti, hogy 30 napon át nem iszol semmi alkoholt. Megtetszett a dolog (értsd: éreztem, hogy rám férne), és úgy döntöttem, én is kipróbálom: 2015 februárt írunk. Ha jól emlékszem, valahol az ötödik nap tájékán bukhattam el ezt a kihívást. Már nem emlékszem a részletekre, de valószínűleg az történt, hogy alkoholt ittam. Valószínűleg hatalmába kerített egy olyasmi érzés, hogy “tökmindegy, majd megcsinálom máskor ezt a szart az egy hónapos kihívást!” Ezután egy ideig természetesen nem került újra elő ez a téma.

Nagyjából egy évvel később a kezembe akadt egy angol nyelvű cikk: “Ez történik, ha 30 napig csak vizet iszol”. Hm… belenéztem:

Kiderült (hát na...), hogy a test minden molekuláris sejtjének, minden szervnek és szövetnek egyaránt vízre van szüksége az életben maradáshoz és a megfelelő működéshez. Ezen kívül pedig:

Növekszik a kreativitásod és a szellemi teljesítményed

Ha csak vizet iszol, az agyad gyorsabban fog reagálni a környezet ingereire. Az agynak rengeteg oxigénre van szüksége a megfelelő működéshez, és a víz ennek egyik kiváló forrása. Napi 8-10 pohár víz elfogyasztása akár 30%-al is növelheti a kognitív teljesítményed.

Lassabban fogsz öregedni

A tiszta ivóvíz fogyasztása - ez könnyen belátható - elősegíti a bőröd hidratálását, ezáltal lelassítja az öregedési folyamatokat, kisimítja az ráncokat. A Daily Mail szerint egy 42 éves nő az erős fejfájása miatt kezdett el napi 3 liter vizet inni, és meglepődve tapasztalta, hogy a fejfájása is elmúlt, és az arca is teljesen megfiatalodott. Még talán a blúza is fehérebb, nézzétek:

42evesnoviz.jpg

Ha mindez igaz, mindenkinek csak vizet kellene innia :) 

Az immunrendszered megerősíted

Egy szlovák közmondás szerint a víz a világ legelső gyógyszere. Akárhogy is, minden jel szerint a víz az optimális testfunkciók megújulásának egyik legjobb katalizátora. A megfelelő mennyiségű víz elfogyasztása segíti a máj és a vesék működését, ezek a szervek tisztítják meg a véred a mérgező anyagoktól, alapvető szerepük van a sóháztartás szabályozásában. (Tudtátok például, hogy a máj károsodása nagyon sokáig feltűnés nélkül zajlik, mivel a máj nem fáj, hiszen nagyon kevés benne a fájdalomérző ideg?!)

A FullFitSure szerint a megfelelő vízfogyasztás semlegesíti a PH-értékeket, megerősíti az immunrendszered a vesekövek és egyéb betegségek kialakulása ellen, és remek fájdalomcsillapító is (lásd a néni fejfájása is elmúlt).

Megerősödik a szíved

Lehet, hogy tényleg nem a pálinka a legjobb szíverősítő? A víz segít, hogy a szíved egészségesebb legyen: vérhigító és vérnyomáscsökkentő hatású, ami hatékonyan segíti a szívroham kockázatát. Egy pohár víz elfogyasztása lefekvés előtt egy órával segít a szívnek oxigéndús vért juttatni a szervek felé.

Erősödnek a csontjaid

A víz segítséget nyújt a porcok megújulásához, ezáltal az izületek finomabb mozgásához, csökkentve a feszültség okozta izületi károsodásokat.

ZSÍRT fogsz veszíteni!

Ha 30 napig csak vizet iszol, a szervezeted segít méregteleníteni a létfontosságú szerveidet, ez megtisztítja a tested, és elősegíti a hasi zsír csökkenését! Tudom, tudom, helyi zsírégetés nincs, de gondolj csak bele, sokkal nagyobb esélyed van minderre, ha elhagyod az alkoholt, és a cukros italokat is (true story).

tenor.gif

Az első napokban lehet, hogy növekszik majd a súlyod, mert több vizet veszel fel, mint egyébként, és a szervezeted megtartja ezt, de hamarosan kevesebb kalóriát fogsz fogyasztani, elkezdesz fogyni, mert a víz átmossa a rendszereidet, kitisztítja a tested, és csökkenti az éhséged.

Az étkezések előtt elfogyasztott 1-2 pohár víz segít megelőzni, hogy túledd magad, így természetes módon kevesebbet fogsz enni. 

Az anyagcseréd javulni fog

A kiegyensúlyozott napi vízfogyasztás segíti a dinamikus anyagcserét függetlenül attól, hogy egyébként követsz-e valamilyen diétát éppen. A reggeli ébredés után pedig érdemes egyből egy fél liter vizet leküldeni, ez segít beindítani az anyagcserédet a nap elején.

Teljesen letaglózott, hogy gyakorlatilag csak pozitív hatása lehet annak, ha kipróbálom, és 30 napig csak vizet iszom. Nagyon izgatott lettem, és azonnal bele akartam vágni. Felmerült, hogy vajon teát azt ihatok-e, illetve, hogy mi lesz a napi átlagos 4-6 kávé fogyasztásommal. Utólag azt tudom mondani, hogy a legjobb természetesen az, ha tényleg csak vizet iszol, hogy megtapasztald magadon a fenti előnyöket, de szerintem ha szeretnél meginni reggel vagy este egy teát, hát akkor igyál, persze ne cukorral vagy mézzel, csak magában.

Ami pedig a kávét illeti, ha amolyan igazi jó koffein függő vagy már, mint én voltam, akkor javasolt csökkenteni az adagodat, ahelyett, hogy egyből teljesen elhagyod a kávét. Persze talán az sem lehetetlen, de nem vagyok orvos, és nem is akarok ilyen tanácsokat adni. Ki tudja milyen elvonási tünetek jelentkezhetnek, de a csökkentés biztos nem válik károdra. Később egyébként csináltam egy koffein-mentes 30 napot is, és köszi szépen, működött, fel tudtam kelni, holott korábban azt hittem, hogy én aztán kávé nélkül képtelen vagyok...bármire, és engem aztán hagyjon békén mindenki, amíg nem ittam meg az első csészével. Ismerős?

coffeeopinion.jpg

("A kávé és a véleményed között egyetlen egy óriási különbség van: a kávéból kérek")

Valahol a koffeinfüggőség pont ezen aspektusa vezetett oda, hogy megmutassam magamnak: enélkül is életképes vagyok. Félreértés ne essék, imádom a kávét, az illatát, az ízét, DE! nem szeretném, hogy bármi annyira hatalmába kerítsen, hogy ennyire függjek tőle. Na de ennyi kitekintés elég is a kávéról, azt javaslom, hogy ha 30 napig vizet iszol, csökkentsd az adagodat napi 1 (esetleg 2) kávéra, és az elsőt legalább egy órával felkelés után fogyaszd, és ne éhgyomorra.

Nos, ha valamiért még mindig olvasod ezt a bejegyzést, akkor igazán elszánt lehetsz. Bevallom nem csak az volt a célom, hogy összeollózzam innen-onnan, hogy miért fasza dolog vizet inni. Ez mind nagyon derék dolog, de ezek nagy részét azért talán eddig is tudtad. A célom ennél sokkal ravaszabb. Talán hallottál már róla, hogy 3 évvel ezelőtt a Kék Pont Alapítvány elindította Magyarországon a száraz november kezdeményezést, arra buzdítva az embereket, hogy ebben a hónapban hagyják el az alkoholt, felhívva ezzel a figyelmet az alkoholfogyasztás mindenféle káros hatásaira, magára a függőségre, és idén sem lesz ez másképp.

Emelem a tétet

Ezennel kihívást intézek Hozzád! Nem csak arra kérlek, hogy ne igyál alkoholt egész hónapban, hanem vágj bele a Csak Víz November-be! 2in1, hiszen ha ezt teljesíted, akkor a Száraz November is meglesz, ezt garantálni tudom Neked! Ne kólát igyál, amíg a haverok söröznek, legyél kemény! Mondj egy ALL IN-t a száraz novemberre!

jimcarreydrinking.gif

Átlagos (sajnos), szociális alkoholfogyasztóként végigcsinálni a száraz novembert bizony van, akinek kihívást jelent, de mikor adódik ennél jobb lehetőség, hogy valóban megtapasztald, milyen amikor igazi felüdülésben részesíted a tested.

barneychallange.gif

--> Facebook esemény

 

Annyit mondhatok, mikor 2016 februárjában, átlagos - vagy kicsit keményebb - szociális ivóként  belevágtam a csak vízivásba, olyan sok jó tapasztalatom volt, annyira élveztem az egészet, hogy 30 nap után nem hogy nem ittam egyből alkoholt, hanem magát a csak vízivást sem hagytam abba legalább 45 napig ;-)

Ha tetszett ez a bejegyzés, kérlek küldd el a barátaidnak, vagy azoknak, akiknek szerinted nem ártana egy kis vízivás :) Vagy csak oszd meg az ismerőseiddel, hátha valaki még kedvet kap.

Ennek a posztnak van egy 'folytatása', ahol arról írok, hogyan (nem) érdemes belevágni egy Száraz Hónapba!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://fenntarthatoember.blog.hu/api/trackback/id/tr4414331755

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása